Friday, November 23, 2012

Golden Butter Cupcakes



Hai semua ! :) bg yg mengenali diri saya , saya buat blog ni hanya sekadar suka suka untuk berkongsi ilmu yg ada... mana lah tau nak try buat jugak ke kan ? hehe contoh nya , cupcake yg kat atas ni , tak susah pun nak buat , cuma decoration yg saya buat ni ,deco yg tetbe je sbb sy bukan nye reti nak men deco yg power2 mcm dalam asian food channel ke , food network ke.. haha

RESEPI GOLDEN BUTTER CUPCAKE WITH CHOCOLATE PEANUT BUTTER FILLING

kalau you all reti buat basic butter cake , you all boleh teruskan dengan resepi tersendiri.. tapi kalau rasa mcm malas nak fikir resepi.. ataupun mmg tak tau mcm mana nak buat butter cake.. korang beli je ready flour yg banyak jual kat supermarket.. then ikut je instruction kat blakang kotak tu... lepas dah siap mixing sume.. bakar ikut instruction.. then lepas tu korang deco cupcake tu ikut citarasa tersendiri ! senang kan ? untuk cupcake yg saya buat kat atas ni, sy cuma guna yg ready made je. untuk lebih tau pasal ready made flour , PM saya kat facebook k ? :) http://www.facebook.com/profile.php?id=100000302733800

Cara mcm mana saya deco cupcake atas ni :

dark chocolate dalam satuu bar besar yg banyak jual kat kedai
3 table spoon of butter / unsalted butter
( dua bahan ni dicairkan bersama sama ada nak cairkan dalam microwave atau pun nak buat dgn kaedah double boiler)

*lepas dah siap

ambil separuh daripada chocolate sauce td untuk dicampurkan dengan peanut butter ( peanut butter yg slalu kite pakai untuk sape ke roti)...

lagi separuh biarkan je dalam satu bekas..

lepas cupcake dah masak.. ambil pisau yg tajam.. lubangkan kat tengah cupcake then keluarkan cebisan cake tu untuk isikan inti chocolate peanut butter tu , bile dah letak , tutupkan balik dengan cebisan cake yg dipotong tadi..

lepas dah tutup balik dgn cebisan cake.. ambil chocolate sauce yg tidak diampur dgn apa apa.. letakkan ia di atas cupcake tersebut mcm yg saya buat tu.. then saya deco kan dengan sugar ball tu untuk bg benda tu nmpak tak comot.. you all boleh try dgn kreativiti sendiri jugak tau..

selamat mencuba !!! :D
                 

No comments:

Post a Comment